De invloed van media en ideaalbeeld (uiterlijk)

Een zelfbeeld creeër je door jezelf te spiegelen aan je omgeving, media is tegenwoordig ook een deel van je omgeving. Je spiegelt je zelf  met alles wat je op social media ziet, je vergelijkt je met andere social media gebruikers. Je kiest bepaalde mensen om te volgen, kopieërt hun gedrag, je hebt rolmodellen. Dit alles zorgt dat jij je online en ofline identiteit ontwikkeld. Maar wat zien we allemaal online? En wat doet dat met je gedachtes over jou zelfbeeld?

Er is een enorme focus gekomen op ons uiterlijk, we zijn er contant mee bezig met namen door social media. We zien constant beroemde rolmodellen voorbij komen waar we ons mee vergelijken. Dit begon allemaal door de modellen in de tijdschriften, hier begon het zogenaamde ‘ideaalbeeld’. ‘Mooie’ mannen en vrouwen die rolmodel spelen voor het publiek. Door de reclames is dit alleen maar versterkt, de reclamemakers zetten een ideaalbeeld neer waar wij aan willen voldoen, zij beweren dat het product zorgt voor dit ideaalbeeld dus wordt het product aantrekkelijk en gekocht. Door de jaren heen is dit ideaalbeeld alleen maar onrealistischer geworden, door de ontwikkeling van de technologie en plastigirugie zijn foto’s maar ook mensen te manipuleren, denk bijvoorbeeld aan fotoshop, botox en andere ingrepen. In deze tijd zijn we zodanig veel bezig met ons uiterlijk en hoe we er uit moeten zien volgens de tijdschriften en socialmedia posts dat we amper meer tevreden met ons eigen uiterlijk kunnen zijn. Jongeren zijn de beinvloedbaarste groep hiervoor, zij zien constant deze gemanipuleerde foto’s voorbij komen op hun sociale media. Hierdoor gaan ze zich zelfvergelijken en geeft dit een negatieve invloed op hun zelfbeeld

Social media en het ideaalbeeld heeft dus een enorme invloed op ons zelfbeeld, maar is dit uberhaupt terecht. Zorgt dit vergelijken niet voor alleen maar onzekerheid en ellende? Ja, eigenlijk wel zoals ik al eerder noemde is dit ideaalbeeld verre van realistisch. Als beroemdheid wil je natuurlijk de beste kant van jezelf laten zien omdat zo veel mensen het kunnen zien, zij doen er dus alles aan om er zo perfect mogelijk uit te zien en door het enorme bereik dat zij hebben wordt dit razend snel uitgespreid. Jongeren nemen dit gedrag over omdat deze beroemdheden rolmodellen voor ze zijn. Door de sociale druk van likes en reacties wil iedereen zich dus van zijn beste kant laten zien en alles waar jij onzeker over bent wordt dus nog erger gemaakt omdat alles zo perfect lijkt. Doordat we zijn gaan fotoshoppen en plastigirugie zijn gaan gebruiken is dit ideaalbeeld dus onrealistisch geworden en dus ook genetisch onmogelijk gemaakt. Waardoor we altijd onzeker zullen blijven zijn over onze niet zo perfecte huid of kardashian billen die we nooit zullen hebben omdat dat engetisch niet mogelijk is, maar met fotoshop wel. Maar willen we wel leven in een wereld waar we blijven streven naar het onmogelijken, in mijn ogen is dat ontzettend vermoeiend en maken we het ons zelf en ons zelfbeeld het er alleen maar lastig mee. Het is nooit goed genoeg, er moet altijd weer iets beter of mooier. We blijven dus maar door gaan en maken onszelf alleen maar onzeker en ontevreden.

De andere kant van social media is dat het juist je zelf vertrouwen een boost geeft, alle die likes en positieve reacties op jou fotos geven juist een bevestiging dat mensen je leuk vinden. Een enorme bevestiging op je zelfvertrouwen dus. De invloed van social media heeft dus twee kanten, positief en negatief. Dove heeft onderzoeken gedaan naar of er meer negatieve of positieve invloed is van social media en helaas heeft Onderzoek  aangetoond dat het zelfvertrouwen, na slechts 60 minuten bladeren in een tijdschrift, al bij 80% van de meiden afneemt. Social media en ideaalbeeld heeft dus veel makkelijker negatieve invloed dan positieve invloed.

Online influecers spelen ook een enorme rol op het internet, ze vloggen over hun levens. Daarbij worden stijl, make-up en merken betrokken waardoor jij ook die merken wil dragen. Bekende mensen hebben dus invloed en bedrijven spelen daarop in door producten te laten sponsoren door deze bekende mensen, waardoor jij het product eerder koopt. Er wordt ook gekeken naar wat jij googled en bekijkt op internet. Ze kunnen zo inspelen op jou intersses en onzekerheden waardoor jij eerder verleidt bent om het product te kopen. Al deze onzekere mensen zijn voor de marketing dus heel gunstig en daar maken ze mooi gebruik van.

Gelukkig is er nu ook een tegen beweging aan de gang. Veel ‘fitgirls’ laten de waarheid zien achter hun foto’s. Ze laten het verschil zien tussen geposeerde foto’s met goed licht en niet geposeerd foto’s met normaal licht. Ook laten ze zien dat hun lichaam verandert door de dag heen doordat ze eten. Hierdoor worden meisjes bewuster van het gemanipubleerde ideaalbeeld. Er zijn ook steeds meer meisjes die hun niet zo afgetrainde lichaam laten zien ter inspiratie voor de social media gebruikers. Bodypositivity wordt dat genoegd, deze soms ook bekende mensen willen van het ideaalbeeld af en laten zien hoe lichaam er normaal uit kan zien. Vaak zijn deze foto’s ook nog geposeerd, met goed licht of een beetje bewerkt. Maar het is al realistischer dan het ideaalbeeld. Ook door middel van campagnes en documentaires wordt er gevochten tegen dit stereotype ideaalbeeld. De verandering is dus onderweg.

Deze tegen beweging zorgt ervoor dat we bewust worden. Door te realiseren hoe erg gemanipuleerd de foto’s zijn op social media kunnen we “door de media heen gaan kijken” hierdoor worden de gemanipuleerde foto’s met andere ogen bekeken, zo kunnen jongeren gaan inzien dat het niet de moeite waard is om zichzelf te vergelijken met deze modellen. Het is namelijk niet terecht dat wij ons vergelijken met een onrealistisch ideaalbeeld. Het lijkt hierdoor alsof we nooit goed genoeg zijn en dit schaad ons zelfbeeld enorm. Het stereotype ideaalbeeld moet verruimt worden zodat we minder focus gaan leggen op uiterlijk en dat het concept ‘mooi’ verbreedt word, waardoor jongeren minder onzeker hoeven te zijn over hun uiterlijk.

Bronnen:

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: